Dlho ste si vyberali klimatizačnú stanicu a konečne ste si ju kúpili. Už teraz zarábate na servise klimatizačných systémov, kupujete chladivo, kontrastné látky, PAG oleje a rovnako ako väčšina mechanikov, zabúdate na servis svojej stanice! Toto je základná chyba.
Vo svojej práci som sa často stretával s klimatizačnými stanicami v dielňach, ktoré od prvého spustenia nezažili žiadnu kontrolu alebo malý servis. Dnešný článok by som sa chcel venovať servisu a údržbe týchto staníc. Musíme si byť vedomí, že kvalita služieb, ktoré vykonávame, ale predovšetkým životnosť klimatizačnej stanice závisí od frekvencie kontrol. Samozrejme, môžeme to zadať špecializovaným spoločnostiam a zaplatiť od 800 do 2 000 PLN netto, ale sme v mechanickej dielni! Môžeme ušetriť peniaze a servis vykonať sami. Podmienkou je, aby naša nezávislá kontrola nebola v rozpore so záručnými podmienkami. Nižšie je uvedený zoznam krokov na vykonanie nezávislého servisu vašej stanice.
Jeho úlohou je čistiť a sušiť chladivo, ktoré získavame z vozidiel a prečerpávame do vnútornej nádrže umiestnenej v našej stanici. Ako každý filter, aj tento má životnosť stanovenú výrobcom zariadenia. Ak sa tento prvok zanedbá, je veľmi pravdepodobné, že u našich ďalších zákazníkov použijeme kontaminované chladivo, čím ich vystavíme poruchám.
Vákuové čerpadlo je kľúčovým prvkom klimatizačnej stanice, jeho prevádzka ovplyvňuje kvalitu podtlaku a tým aj sušenie klimatizačného systému vo vozidle.
Rovnako ako filtre, aj tento olej vyžaduje pravidelnú výmenu podľa intervalov stanovených výrobcom.
POZNÁMKA: Ak v kontrolnom okienku oleja na čerpadle uvidíte, že olej zmenil farbu, napr. v dôsledku zmiešania s UV kontrastnou látkou, okamžite olej vymeňte.
Vo väčšine čerpacích staníc je životnosť filtra a oleja určená počtom vykonaných servisných úkonov alebo množstvom prečerpaného chladiva. Zvyčajne sa pohybuje medzi 40 kg a 120 kg. V prémiových čerpacích staniciach sa informácie o potrebe servisu týchto prvkov zobrazia na obrazovke zariadenia, čo je, úprimne povedané, veľkým pohodlím.
Po vykonaní servisu nezabudnite vynulovať kontrolu (ak stanica má takúto funkciu), čo umožní prepočítať ďalší servisný interval.
Stav rýchlospojok na konci modrej a červenej hadice je dôležitý pre správnu funkciu. Ak sú poškodené, znečistené alebo jednoducho opotrebované, môže to súvisieť s chybnou funkciou klimatizačnej stanice: - nedostatočná tesnosť počas testov tesnosti, - únik kvapaliny počas plnenia systému vo vozidle.
Preto vám odporúčam, aby ste sa starali o rýchlospojky, pred pripojením vyčistili trysky a po práci používali držiaky na stanici, najmä preto, že cena takéhoto rýchlospojky sa pohybuje od 100 do 300 PLN netto v závislosti od výrobcu. Nezabudneme ani na kontrolu hadíc našej stanice – ak na nich nájdeme krehké, prerezané alebo inak poškodené miesta, kvalifikujeme ich na okamžitú výmenu.
Veľa problémov môže spôsobiť aj únik z vnútorného regeneračného systému, ktorý je zabudovaný vo vnútri nášho zariadenia. Existujú rôzne spôsoby pripojenia bloku solenoidového ventilu a ďalších prvkov inštalácie. Bez ohľadu na riešenie použité výrobcom majú jednu spoločnú vec: všetky pripojenia musia byť tesné. Preto sa oplatí skontrolovať, napr. pomocou penového spreja na testovanie tesnosti, či je všetko v poriadku. Nezabudnite túto operáciu vykonať, keď je stanica odpojená od zdroja napájania.
Hmotnosť chladiva je možné skontrolovať umiestnením známeho závažia na vnútornú nádrž a kontrolou dostupného množstva chladiva uvedeného na paneli – ak je správne, váha funguje správne. Ak nie, musíme sa riadiť pokynmi výrobcu zariadenia a vykonať kalibráciu váhy.
V prípade olejových a kontrastných váh je postup podobný, na nádobu umiestnime malé závažie a porovnáme údaje na váhe pred a po tomto úkone. Ak je nárast v súlade so závažím, ktoré sme umiestnili – váha funguje správne.
Ak ste si zakúpili klimatizačnú stanicu v sieti Autos a chcete si nechať zariadenie opraviť, stačí odfotiť typový štítok a poslať ho našim technickým poradcom. Na druhý deň si budete môcť vyzdvihnúť servisnú sadu vo vašej predajni Autos .