Napriek tomu veľká časť mechanikov a majiteľov dopravných spoločností nevenuje náležitú pozornosť takej dôležitej otázke, ako je správne nastavenie geometrie. Kvôli nedbanlivosti v tejto veci často potichu prídu o ďalší zlotý, čo pri veľkej flotile áut prináša merateľné straty. Pravdepodobne úplne neveríte tomu, čo ste čítali, a tvrdíte, že je to len teória. Ako uvedomelý používateľ, majiteľ alebo mechanik si vždy pamätáte na úpravu geometrie po vykonaní opráv. Ak sa dezén pneumatiky správne neopotrebuje, tiež viete, čo máte robiť. Potrebujete len kľúč, dobrý krajčírsky meter alebo meradlo a to je všetko. Použitím žargónu mechanikov: Nastavíme to na nulu alebo trochu „plus“, potom sa prevezieme po okolí, aby sme skontrolovali, či to „ide“ rovno a po ceste. Veď nič iné sa v nákladnom aute takto nenastavuje.
Samozrejme, v mnohých prípadoch takýto postup prináša, zdá sa, plne uspokojivé výsledky. Vozidlo ide rovno, volant je správne nastavený a pneumatiky vyzerajú dobre aj po niekoľkých tisíc kilometroch. Otázky jazdného komfortu a správania sa v nezvyčajných situáciách na ceste možno vynechať, pretože ide často o subjektívne pocity vodiča.
Otázky, ktoré stoja za zodpovedanie:
Model TD8060 TWS s otočným stolom a držiakom (A: 427697) dostupný v sieti Autos si určite poradí s geometriou nákladných vozidiel.
Odpovede na tieto otázky sa pomocou krajčírskeho metra ťažko hľadajú. V prípade viacnápravových automobilov s niekoľkými riadenými nápravami je situácia ešte zložitejšia. Tu je nastavenie čohokoľvek tradičnými metódami veľmi časovo náročné a vyžaduje si rozsiahle znalosti a zručnosti. Navyše, nastavenie geometrie pomocou uvedených metód je najlepšie vykonať dvoma ľuďmi. To nie je koniec problémov. Pri prezeraní technickej dokumentácie takmer každého auta sa v časti s uhlami a závislosťami, ktoré sa vyskytujú v podvozku, objaví aspoň niekoľko parametrov. Krajčírskym metrom alebo pravítkom môžeme skontrolovať iba jeden z nich. A čo ešte? Dá sa vôbec niečo iné nastaviť? Nuž, mnohé z týchto parametrov majú veľký vplyv na komfort jazdy, opotrebovanie a správanie vozidla a na rozdiel od zdanlivého vzhľadu sa dajú nastaviť. Niekedy nastavenie vyžaduje podložky, niekedy ohrev. Existujú aj prípady, keď je potrebné vymeniť komponent. Aby sme však poznali stav vozidla a mohli začať s takouto prácou, je potrebné správne a presne odčítať jeho parametre. Tu je nenahraditeľným riešením zariadenie na meranie geometrie kolies.
Na trhu existuje mnoho riešení na meranie geometrie kolies nákladných vozidiel. Medzi nimi nájdeme laserové zariadenia, optické zariadenia, CCD (charge-coupled device) založené na ráme auta alebo zadnej náprave, ktoré vypočítavajú os vozidla. Každé z nich má svoje výhody a nevýhody. Z hľadiska jednoduchosti použitia, rýchlosti čítania a zážitku z jazdy po nastavení (nastavenie volantu, priamosť jazdy), a tiež s ohľadom na ekonomický aspekt, riešením, ktoré stojí za odporúčanie, sú bezdrôtové meracie zariadenia využívajúce technológiu založenú na CCD senzoroch.
Bezdrôtové hlavice dokážu odčítať všetky uhly zavesenia kolies, geometriu kolies a náprav a určiť geometrickú os jazdy. Nastavenie je uľahčené nepretržitým sledovaním skutočnej hodnoty bez nutnosti otáčania kolies. Merania je možné vykonávať na výťahu, v jame alebo jednoducho na rovnom povrchu. Vynikajúcim riešením je zariadenie od talianskeho výrobcu Ravaglioli.
Pre dosiahnutie plnej spokojnosti s meraním a nastavením geometrie úžitkových vozidiel je kľúčom správne zariadenie a správne príslušenstvo. Preto sa oplatí využiť znalosti a skúsenosti zamestnancov oddelenia vybavenia autodielní. Radi zodpovieme všetky otázky týkajúce sa tejto témy a zároveň sa pokúsime vybrať zariadenie, ktoré je ideálne prispôsobené špecifikám vašej dielne.