Prevodovka, respektíve náklady na opravu, nie sú žiadna sranda. Táto súčiastka, ktorá pozostáva až z niekoľkých stoviek úzko spolupracujúcich prvkov, slúži na zmenu prevodového pomeru, a tým aj na zmenu prevádzkových vlastností pohonnej jednotky. So zmenou prevodového pomeru sa mení rozsah optimálnej rýchlosti jazdy, jej akustický komfort a úroveň spotreby paliva alebo počet otáčok motora potrebných na jazdu v danom rozsahu rýchlostí.
V osobných a nákladných autách existujú dva varianty, ktoré sa líšia spôsobom ovládania – manuálne a automatické prevodovky. Obe majú svoje výhody a nevýhody, ale aj určité slabiny, ktoré ich robia obeťami rôznych porúch. Aké sú príznaky poškodenej prevodovky ? Odpoveď určite pomôže rýchlo odstrániť poruchu a ušetriť veľa peňazí.
Motoristi už mnoho rokov bojujú v bitke, ktorú nemožno vyriešiť jedinou správnou odpoveďou. Manuálna alebo automatická prevodovka? Záleží na tom.
Zástancovia manuálnych prevodoviek oceňujú predovšetkým vplyv na aktuálny prevodový pomer, možnosť meniť prevodové stupne v závislosti od správania vodiča a vykonávania plánovaných manévrov. Mnohí vodiči sa tiež úplne neopodstatnene domnievajú, že cena ich opravy je oveľa nižšia ako pri už aj tak bežnom „automate“. Je to naozaj tak?
Nadšení zástancovia automatických prevodoviek poukazujú na komfort jazdy a v novších modeloch aj na nižšiu spotrebu paliva pri lepšom výkone – dobré dvojspojkové prevodovky dokážu zmeniť prevodové pomery len v priebehu niekoľkých milisekúnd. Niet však ruže bez tŕňov, rovnako ako niet prevodoviek bez rizika poruchy. Oprava automatickej prevodovky môže byť drahá, ale pri porovnaní ceny jednorazovej opravy s výmenou spojok alebo dvojhmotových zotrvačníkov sa cena nemusí až tak výrazne líšiť.
Príznaky poškodenej manuálnej prevodovky sa našťastie dajú pomerne ľahko diagnostikovať, a to aj neskúseným vodičom. Hlavnou príčinou tejto možnosti je jednoznačne nesprávna obsluha prevodovky, ktorú si každý všimne rovnako rýchlo, ako sa objaví. Samozrejme, stojí za to pamätať na to, že takéto poškodenie určite samo od seba nezmizne. Mnoho začínajúcich vodičov si problém s poškodenou prevodovkou s radosťou „počká“. V dôsledku toho niektoré z nich nebudú opraviteľné.
Prvým a najčastejším príznakom poškodenia manuálnej prevodovky je vôľa v radiacej páke, ktorá môže byť spôsobená poškodením tohto komponentu alebo uvoľnením ojníc. Je to však problém, ktorému sa zriedka venuje pozornosť u starších modelov, u ktorých bola vôľa v páke niekedy prítomná už pri opustení predajne.
O niečo výraznejším znakom hroziacej poruchy sú zvláštne a rušivé zvuky, ktoré sa k vodičovi dostávajú pri radení prevodových stupňov. Charakteristické škrípanie, zvuky trenia kovu o kov alebo klopanie môžu znamenať, že vodič čelí prízraku blížiacej sa opravy. Podobne je to, keď prevodovka vydáva monotónny zvuk pripomínajúci zavýjanie alebo hučanie. Oprava, alebo aspoň dôkladná analýza, je potrebná. Môžeme si tiež všimnúť, že prevodovka pracuje veľmi namáhavo.
Poškodená automatická prevodovka vykazuje úplne iné príznaky, pretože celý proces radenia prevodových stupňov je od nás úplne nezávislý (v prípade štandardných hydrokinetických modelov). Vodič si nevšimne žiadne ťažkosti so zaradením správneho prevodového stupňa ani ťažkosti s rozjazdom. Všimne si však iné rušivé príznaky. Niektoré z nich sú kozmetické vady, iné však môžu viesť k vysokým nákladom.
Príznaky poškodenej automatickej prevodovky môžu mať mnoho podôb. Jasným znakom závažnej poruchy je absencia konkrétneho prevodového stupňa, napr. spiatočky, dlhé oneskorenia pri radení, neschopnosť naštartovať sa alebo schopnosť jazdiť iba s niekoľkými prevodovými stupňami. Riadiaca jednotka prevodovky môže tiež odmietnuť preradiť na vyšší alebo nižší prevodový stupeň a auto sa môže pri rozjazde zastaviť. Veľmi častým problémom je aj silné klepanie pri radení, ktoré môže sprevádzať nedostatok oleja alebo vážnu poruchu riadiacej jednotky.
Príznaky poškodeného uchytenia prevodovky v automatickej prevodovke vyvolávajú dojem intenzívnych vibrácií prenášaných do kabíny a celej karosérie. Tento príznak sa vyskytuje počas jazdy, ale zosilňuje sa pri rozjazde z nízkych prevodových stupňov – z prvého a spiatočky.
Poškodenie prevodovky je signalizované rozsvietením kontrolky ako chyby, ktorá sa v moderných autách objaví na prístrojovej doske ihneď po zistení akýchkoľvek nezrovnalostí vo funkcii zostavy. Príznaky zvyčajne zistí palubný počítač dávno predtým, ako si ich vodič všimne. Bohužiaľ, tento pohľad nie je závideniahodný – náklady na výmenu napríklad mechatroniky môžu v prípade modelov s dvojspojkovou prevodovkou pohltiť aj niekoľko tisíc zlotých alebo viac.
Manuálne aj automatické prevodovky môžu byť do istej miery chránené ako používateľ. V automatických prevodovkách musíte prísne sledovať správnu hladinu oleja a intervaly jeho výmeny. V manuálnych prevodovkách musíte naopak dbať na správne radenie prevodových stupňov, úplne stlačiť spojku, zodpovedne sa rozbiehať a počas jazdy dopredu nezaraďovať spiatočku.
Dôležité je tiež skontrolovať prevodovku pred kúpou daného auta. Ak kupujete ojazdené auto, vždy skontrolujte jej funkčnosť pred podpísaním konečnej zmluvy. Časy, keď sa autá kupovali bez testovacej jazdy, pomaly miznú. Moderné autá nabité technológiami sú čoraz drahšie na opravu. Preto sa im oplatí vyhnúť, ako sa neskôr vystaviť vysokým nákladom. A tie v extrémnych prípadoch môžu presiahnuť cenu daného auta, napríklad v prípade najstarších a nepopulárnych modelov.
Príznaky poškodenej prevodovky bohužiaľ veľmi často predznamenávajú závažný problém – a zvyčajne sú spojené s relatívne vysokou cenou opravy.
Základný problém v prípade automatických prevodoviek súvisí s nedostatkom náhrad. Výrobcovia náhrad si dokonale uvedomujú, že výroba náhradných dielov pre nepopulárne automatické prevodovky jednoducho nie je zisková, takže ich používatelia čelia ťažkej situácii - musia kupovať iba originálne diely z autorizovaných servisných stredísk. Navyše, veľký technický pokrok moderných automatických prevodoviek zvyšuje náklady na opravy a prácu a niektoré sa nedajú opraviť inak ako výmenou celej zostavy.
Problém je aj vtedy, keď si všimneme prvé príznaky poškodenej manuálnej prevodovky v autách, kde je manuálna prevodovka dostupná iba napríklad v kombinácii s jedným motorom. Vtedy môžeme mať aj veľký problém s dostupnosťou dielov. Čoraz viac výrobcov automobilov montuje do svojich áut osvedčené automaty, najmä kvôli bezkonkurenčnému jazdnému komfortu a ich bezúdržbovej povahe.
Určite áno, ale v prípade prevodoviek je dôležitejšia dielňa, ktorá opravu vykonáva. Moderné a presné automatické a manuálne prevodovky sú čoraz zložitejšie a na ich opravu je potrebné špeciálne náradie, niekedy takéto náradie pasuje len na prevodovku od jedného výrobcu. Stojí za to povedať rovno – oprava sa vždy oplatí – ale neoplatí sa navštíviť servis, ktorý o tom nemá príslušné znalosti.