Viac ako 30 rokov na trhu

109 obchodov v 3 Štátoch

Dodanie 24h

08-05-2024

Aktualizácie a zmeny v systéme eToll – čo je nové?

Systém eToll, kľúčový nástroj v procese výberu mýta, sa neustále vylepšuje a vyvíja, aby spĺňal rastúce očakávania používateľov a výzvy, ktoré predstavuje dynamicky sa meniaci sektor dopravy . Zavedené aktualizácie a úpravy sú zamerané nielen na uľahčenie prístupu a prevádzky systému, ale aj na rozšírenie jeho funkčnosti a zvýšenie úrovne zabezpečenia uložených údajov. Dnes sa pozrieme na najnovšie zmeny, zamerané najmä na problematiku poplatkov a ich dôsledky pre každodenné používanie systému jeho používateľmi.

Systém eToll – história a vývoj

Počiatky systému eToll siahajú do rokov, keď sa prvýkrát identifikovala potreba efektívnejšieho, automatického systému výberu mýta, ktorý by nahradil tradičné metódy založené na manuálnom výbere poplatkov. Hlavným cieľom bolo zlepšiť plynulosť premávky na cestách a minimalizovať zdržania spojené s výberom mýta , čo malo priamy vplyv na zníženie emisií výfukových plynov a zlepšenie plynulosti premávky. V priebehu rokov prešiel systém eToll množstvom technologických inovácií, vďaka ktorým je efektívnejší a užívateľsky prívetivejší. Boli zavedené pokročilé technológie identifikácie vozidiel, ako napríklad RFID (rádiofrekvenčná identifikácia) alebo technológie založené na rozpoznávaní evidenčných čísel vozidiel, ktoré umožňovali automatické účtovanie poplatkov bez nutnosti zastavenia vozidiel.

Ako funguje systém eToll? Systém eToll v podstate funguje tak, že automaticky zaznamenáva prejazdy vozidiel cez mýtne brány vybavené špeciálnymi čítačkami. Vozidlá vybavené príslušnými transpondérovými zariadeniami alebo registrované v systéme prostredníctvom aplikácie eToll sú identifikované v čase prejazdu a mýto sa automaticky účtuje na účet používateľa. Toto riešenie výrazne zrýchľuje proces výberu mýta a eliminuje potrebu zastavovať pri mýtnych bránach a platiť manuálne.

Zmeny v systéme eToll

Od 1. januára 2024 sa budú musieť používatelia ťažkých vozidiel, ktorí používajú spoplatnené úseky ciest v rámci systému eToll, prispôsobiť novým sadzbám elektronického mýta. Táto zmena je výsledkom oznámenia ministra infraštruktúry, zverejneného 22. decembra 2023 v Úradnom vestníku Poľskej republiky „Monitor Polski“, ktoré vychádza z aktualizácie ustanovení zákona o verejných komunikáciách z 21. marca 1985.

Nové sadzby elektronického mýta boli vypočítané na základe národných aj európskych predpisov vrátane smernice 1999/62/ES o poplatkoch za používanie cestnej infraštruktúry ťažkými vozidlami a predpisov o emisných normách znečisťujúcich látok (Euro 5, Euro 6, Euro VI). Tieto zmeny sa vzťahujú na vozidlá používajúce štátne cesty triedy A a S, ako aj GP a G a súvisia s prípustnou celkovou hmotnosťou vozidiel a ich vplyvom na životné prostredie .

Zmeny sadzieb

  1. Pre štátne cesty triedy A a S a ich úseky, kde sa vyberá elektronické mýto, sa zavádzajú nové sadzby, ktoré majú odrážať súčasné usmernenia o emisiách znečisťujúcich látok a zabezpečiť dostatočné finančné prostriedky na údržbu a rozširovanie cestnej infraštruktúry.

  2. Nové sadzby boli stanovené aj pre štátne cesty triedy GP a G a ich úseky, ktoré zohľadňujú otázky ochrany životného prostredia, ako aj potrebu financovania cestnej infraštruktúry.

Dopad na používateľov

Zmena sadzieb elektronického mýta má nielen prispôsobiť systém aktuálnym ekologickým a infraštruktúrnym výzvam, ale aj podporiť používanie vozidiel s nižšími emisiami znečisťujúcich látok . Používatelia systému eToll, najmä dopravcovia a dopravné spoločnosti, sa musia pripraviť na aktualizáciu poplatkov, ktorá si môže vyžiadať prehodnotenie a úpravu finančných plánov na rok 2024.


Dostupnosť nástrojov

Na uľahčenie prispôsobenia sa novým sadzbám sú k dispozícii nástroje na výpočet výšky požadovanej zábezpeky v súlade s platnými sadzbami. Umožňujú používateľom systému eToll presne plánovať svoje náklady na mýto, čo je kľúčové pre efektívne finančné riadenie v sektore dopravy.

Zhrnutie

Najnovšie zmeny v systéme eToll prinášajú významné aktualizácie sadzieb mýta pre ťažké vozidlá. Priamo súvisia so snahou zvýšiť efektívnosť a ekologickosť cestnej dopravy, ako aj s potrebou financovať údržbu a rozširovanie cestnej infraštruktúry. Stojí za to zdôrazniť, že tieto nariadenia majú tiež za cieľ podporovať zodpovedné správanie dopravných spoločností a vodičov ťažkých vozidiel a povzbudzovať ich k prispievaniu k ochrane životného prostredia.

Jedným zo spôsobov, ako minimalizovať negatívny vplyv ťažkej dopravy na životné prostredie, je pravidelná kontrola technického stavu vozidiel a používanie kvalitných náhradných dielov, ktoré sú dostupné v dôveryhodných automobilových obchodoch , ako napríklad Autos. Pravidelný servis vozidiel a výmena opotrebovaných dielov za nové, ktoré spĺňajú najnovšie emisné normy, nielenže prispieva k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky, ale je aj kľúčovým prvkom stratégie na zníženie vplyvu dopravy na životné prostredie.